MAARJA KATEDRAALI KAHEST TORNIST
Maarja kirik on Krakowi
turuplatsi kõige esinduslikum hoone. Ta ehitati 1220. aasta paiku romaani
stiilis. Hiljem ehitati korduvalt ümber, kuni omandas praeguse väljanägemise.
Katedraal on seotud paljude Krakowi ajaloosündmustega ja peidab endas mitmeid
suurepäraseid kunstiteoseid. Igakülastajat võlub Maarja katedraali altar, mille
lõi Vitus Stwosch Nürnbergist aastail 1477-1489. Selle katedraali ehitamisega
on seotud üks traagiline legend.
Kui me seisame Turuplatsilja vaatame katedraali, köidavad meie tähelepanu kaks
monumentaalset torni, pärjatud kaunite kuplitega ja väikeste tornikestega.
Turismiteatmikud nimetavad kõrgemat torni Vahitorniks – sealt kostab kuulus
trompetiheli (igal täistunnil mängib kiriku tornis trompetist traditsioonilist
viienoodilist Poola meloodiat hejnali, mida keskpäeviti kantakseüle riiklikus
raadiojaamas) Madalamat torni nimetatakse Kellatorniks -seal ripub hiiglaslik
kell, mille kohta räägitakse, et selle olevatüles viinud üks XV sajandi
linnaelanik–hiiglasekasvu Stanisław[Tjolek??–ei leia õigekirja]
Miks aga on Maarja katedraali tornid erineva suurusega?
Juhtus see palju
aastaid tagasi. Kui linnavõimud otsustasid katedraali ümber ehitada, leiti, et
selle sissepääsu peab valvama kaks torni. Nende ehitamine anti ülesandeks kahele
vennale, kes olid tuntud Krakowi arhitektid. Mõlemad olioma ala meistrid,
kuid vanem, olles varem omandanud ehituskunsti saladused, pühendas ka noorema
nendesse samadesse saladustesse.
Olles saanud sellise ülesande, otsustasid
vennad selle teoks teha nii hästi, kui suudavad. Kuid salajas südamepõhjas
lootis kumbki, et just tema torn vaimustab rahvast rohkem. Oma töös kasutasid nad
erinevaid meetodeid. Vanem vend kiirustas ja sundis töölisi takka. Ta lootis, et
tema torn saab varem valmis ja see tõestaks ta paremust ning suuremat
meisterlikkust. Noorem projekteeris vibunoolena sihvaka ehitise ja valmistas
kaua ette vundamenti selle all.
Kui vanem vend oli ehitise valmis saanud,
esitles ta sedauhkusega linnaisadele. Kuid iga päevaga kasvasid tema peas
sünged mõtted, sedamööda kui kasvas ka noorema venna torn. Kadedad inimesed
õrritasid teda: nii hästi oled oma nooremat venda õpetanud, et sellest on saanud
parem meister kui sina oledki.
Ühel õhtul puhkes vendade vahel tüli. Ärritunud
vanemvend torkas nooremale noa südamesse. Et oma kuritegu varjata, viskas ta
laiba Vislasse. Pärast noorema venna kadumist katkes põhjapoolse torni
ehitus. Ja linnanõukogu otsustas, et see torn jääbki poolikuks. Peatselt ehitati
torni peale kuppel ja määrati kindlaks kiriku õnnistamise kuupäev. Kuid vanem
vend eisuutnud edasi elada kandes hinges sedavõrd rasket kuritegu. Samal päeval
kuipiiskop õnnistas ümberehitatud kirikut, tunnistas vanem vend Jumala
kakirikusse kogunenud rahva ees üles oma patu. Seejärel olevat ta ühe
versiooni kohaselt viskunud alla noorema venna ehitatud tornist. Või teise
versiooni järgi torkas end surnuks sama noaga, millega oli tapnud noorema
venna.
Nuga ise ripub tänini Sukiennice keskuses otse Maarja katedraali vastas.
Kohas,kuhu satub iga turist, kes külastab Krakowit. Noa leiad löövide
vahelisestkäigust. Taon aheldatud kettidega seina külge meenutamaks nii
linlastele kuika külalistele, millist kahju võivad tuua uhkus ja kadedus.
MAARJA KIRIKU PASUNAHELIDEST
Eelmises loos olnud kõrgema
torni kohta pajatab lugu, mis on tuntud paljudes maades. Seda lugu räägitakse
isegi Kasahstanis.
See torn, pikkusega 81 meetrit, sai üsna pea pärast valmimist nimeks
vahitorn ja oli pikka aega Krakowi kõige kõrgem ehitis. Need olid rahutud ajad:
Euroopat ründasid mongoli barbaarsete rändhõimude hordid ja samuti ka naabrite
peale kadedad riigid. Ning linnavõimud otsustasid, et tornis peab
peetama ööpäevaringselt vahti, et hoiatada linnaelanikke võimalikust lähenevast
ohust. Aastate jooksul hoiatasid vahimehed korduvalt linnaelanikke, tänu millele
said need korralikult kaitseks valmistuda. Vahimehe amet muutus linnas ausajaks
ja sinna valiti ainult vastutustundlikke ning tuntud linlasi.
Aga tolleaegne Krakow polnud mitte ainult ilus, vaid ka rikas linn, sest
oli suutnud vältida tatarlaste rünnakuid. Üksikud tatarlaste salgad
rüüstasidväikseid külasid, röövides sealt mida iganes kätte said, eriti aga
jahtides vange. Üha sagedamini liitusid need salgad, et vallutada üheskoos uusi
territooriume. Ajad olid rahutud. Tšingis-khaani järeltulijad laiendasid oma
riiki. PärastVenemaad vallutati Ungari, tungiti Poola aladele ja kaugemale
läände. Neil aegadel toimus üks lahing, mis oli olulise tähtsusega kogu Euroopa
jaoks. Poolavürst Henrich Vaga peatas Legnica all tatarlaste väe ja põhjustas
neile märkimisväärseid kaotusi. Ta ise maksis selle võidu eest kallist
hinda–hukkus lahinguväljal koos enamiku rüütlitega. Kuid mongolite
edasiliikumine peatus ja peatselt lakkasid nende rünnakud Euroopale.
Ükskord 1204. a. varahommikul, kui linlased veel magasid, ilmusid linnamüüride
alla tatarlase ratsaväelased. Ainuke, kes ohtu märkas, oli Maarja katedraali
Vahitorni valvur. Samal hetkel hakkas ta puhuma hädasignaali, et äratada sellega
linlased ja sõjavägi. Hinge tõmbamata puhus ta pasunat igas suunas, et hoiatada
võimalikult suuremat arvu linlasi. Tatarlased alustasid tormijooksu ja otse
loomulikult nende esimene sihtmärk see valvur, kes rikkus ära nende lootuse
saada eelis ootamatult rünnates. Tatarlase nool tungis tal läbi kõri ja
katkestas häiresignaali poole noodi pealt. Kuid oli juba hilja:vaenlased ei
suutnud ootamatult rünnata ega vallutada Krakowit. Linnamüüridele ja tornidesse
tõttasid linnakodanikud, kes tõrjusid tatarlaste rünnaku. Vaht, kes andis
oma elu linna päästmiseks, maeti suurte austusavaldustega. Aga mälestus temast
ja tema ennastsalgavast teost elab tänini. Ja meenutab seda igal päeval linnatornist
kostev trompetihääl, mida mängitakse igasse nelja ilmakaarde, tähistamaks
igat täistundi. Ja katkeb ta alati samal noodil, millel katkestas selle tatarlase
nool 800 aastat tagasi. Esmalt mängib see Waweli suunas – kuninga auks ja
kiituseks. Järgmiseks pöördub pillipuhuja Raekoja suunas–linnanõukogu auks.
Pärast seda Floriani värava poole, et tervitada saabuvaid külalisi. Ja lõpuks
Väikse turu poole,et mängida kaupmeestele ja linnakodanikele.
Krakowi trompet on aja jooksul hakanud sümboliseerima eneseohverdust isamaa
heaks. Poola raadio I programm edastab iga päev kl 12.00 seda kog uriigis.
Sellega algab päeva peamine uudistesaade. Aga paljud poolakeelsed raadiojaamad
kogu maailmas kannavad seda üle, rõhutades sel moel oma side tkodumaaga. See
pasunahüüd on Krakowiga nii kokku kasvanud, et isegi linnanõukogu istungeid avab
Vahitori valvur. Samuti kutsutakse teda ka teistele Krakowi pidulikele
sündmustele, muuhulgas 1906. a. asutatud
jalgpalliklub iCracovia matšidele. Reisimehed räägivad, et legendi Maarja
katedraali pasunahüüust jutustatakse paljudel kontinentidel. Seda võib kuulda
isegi Kasahstani ja Mongoolia steppides. Lugu pasunapuhujast, kes ei
lasknud vallutada Krakowit, on seal tuntud pealkirja all „Legend kuldsest
tormpetist“.
HOBUSEST, KED HAKATI KUTSUMA
LAIJKONIKUKS
Tatarlastega, kes XIII
sajandil korduvalt Poolamaad ründasid, on seotud teinegi Krakowi legend. Olles
kaitstud tugeva müüriga, muutus Krakow rahvarohkeks ja kärarikkaks linnaks. Neil
aegadel kerkisid linna ümber arvukad eeslinnad ja külad. Need paiknesid väljaspool
linnamüüri. Sealsed elanikud olid kuulsad oma käsitöö ja mitmesuguste kunstide
tundmise poolest ning täitsid sageli Krakowi kaupmeeste, linnakodanike ja
rüütlite tellimusi.
Üks taoline eeslinn, mis asus Visla vasemal kaldal, kandis
nime Zwierzyniec (Зверинец) ja elasid sealparvepoisid, kes parvetasid Vislal
erinevaid kaupu, peamiselt aga raskeid puutüvesid. Nende töö oli ränk. See töö
nõudis märkimisväärset jõudu, kindlameelsust ja vastupidavust. Pole ime, et neis
parvepoistes oli säilinud slaavlaste ürgset metsikust ja ega nad just
tagasihoidliku käitumisega silma ei paistnud.
Nagu legend pajatab, olevat üks tatarlaste hord üritanud vallutada linna
päeva, kasutades ära seda, et värvad olid lahti. Ja et rutem linnamüürini jõuda,
valisid tatarlased selle tee, mis läks piki jõeäärt ja jõudis välja Visla
väravateni. See tee läbis parvepoiste küla Zwierzyniec’i. Tatarlaste imestuseks ei
pistnud kohalikud elanikud nende eest jooksu vaid hoopis asusid vapralt tatari
ratsaväele vastu. Nende vastupanu osutus tõhusaks tänu oma ootamatusele:
külaelanikud mitte ainult ei ajanud tatarlasi linnast eemale, vaid isegi tapsid
kõige tähtsama kaasasolnud khaani. Oma võidu üle uhked parvepoisid panid ühele
endi seast tapetud khaani riided selga ja see istus saagiks saadud hobuse selga
ning ratsutas sõpradest ümbritsetuna linna sisse. Tänulikud linnaelanikud
kostitasid parvepoisse heldelt ja kinkisid neile kulda. See oli selle hobuse,
keda hiljem hakati hüüdma Lajkonikuks, esimene retk.
Tänapäeval on kombeks, et iga aasta juunis, mööda teed, mis on ammu juba muutunud
Krakowi osaks, ratsutab samast linnaosast Visla väravate juurde Lajkonik
koos piduliku saatjaskonnaga. Ratsanik on riietatud tatari khaani kirevasse rüüsse
ja ratsutab puuhobusel. Paljud turistid ja linlased ootavad ta ilmumist, et näha
huvitavat jakoloriitset vaatepilti - korteeži, mis koosneb Lajkonist,
kannupoistest ja orkestrist–kokku umbes 30 inimest. Ennustus lubab, et
kui sind puudutatakse värvikireva khaani puusauaga (midagi nagu
valitsuskepp–булавa), ootab saadab sind õnn kogu järgneval aastal: vallalised
neiud võivad loota abiellumisele, vaesed rahale ja kõik võivad oodata au ja
kuulsust. Ilmselt seepärast ei tahagi keegi Lajkoni endast mööda lasta ja
pidustused kestavad Turul mitu tundi. Ja samamoodi, kui kunagi krakovlased
autasustasid parvepoisse, nii ka tänapäeval kostitavad Krakowi president ja
linnanõunikud Lajkoni saatjaskonda Raekoja torni all ning annetavad neile
sümboolse autasu.Aga paljud turistid planeerivad oma Poola-reisi just
selliselt, et saaks näha seda vaatepilti ja saada õnnehoop tatari khaani
valitussauaga.
KRAKOWI TURU TUVIDEST
Krakowi
turg on üks Euroopa uhkemaid linnaväljakuid. Tekkis see XIII sajandil, kui linn
sai Magerburigi linnõiguse 1257. aastal. Ja varsti pärast sedaolevat
seal hakanud hargnema legendis räägitud sündmused.
Turg on Krakowi süda. Siia
koondus linna elu. Oma asju ajavad linlased kõnnivad üle turuväljaku vahel mitu
korda päevas. Siia tullakse, et puhata, et tunnetada tuhandeaastase linna
atmosfääri. Siia igatsetakse ja tullakse tagasi.
Turul on Maarja katedraal ja
Sukiennice, mis on juba kahest legendist tuttavad. Turule suundub Lajkooni
rongkäik, millest pajatas neljas legend. Tulles Krakowisse lihtsalt peab
veetma mõne tunnikeses turul, et tõmmata hinge mõnes paljudest restoranidest ja
kohvikutest. Ja kui me imetleme seda Euroopa suurimat väljakut, hakkavad silma
suures tuviparved, kes kogunevad alati üheleja samale kohale: Püha Johannese ja
Floriani tänava vahelisele alale. Ja kuigi tuvid põhjustavad linlastele palju
tüli, sest nende pärast on vaja pidevalt väljakut koristada, ei püüagi neid
keegi ära ajada. Tundub, et iga Krakowi laps on vähemalt korra siin käinud
tuvisid söötmas, aga palju on ka neid, kes toidavad tuvisid veel kõrges easki.
Miks krakovlased armastavad oma tuvisid?
XIII sajandi lõpul sai Krakowi troonile Henryk IV Probus. Kuningatiitlit tal,
tõsi küll, polnud, sest Poola oli sellel ajal killustunud paljudeks
vürstiriikideks ja ühtne keskvõim puudus. Vürst Henryk tahtis Poola alad liita
ja saada kuningaks. Aga kuningaid kroonis neil aegadel Rooma paavst ja Henryk
pidi saama tema nõusoleku. Paavst oli sellele ajal Nicolaus IV (22. veebruar
1288-4. aprill 1292), kes asus Püha Peetruse troonile vahetult pärast
ristisõdade lõppu ja Akkadi kaotust. Akkad oli ristisõdijate viimane tugipunkt,
mille moslemid hõivasid.
Henryk hakkas valmistuma Rooma-sõiduks. Aga raha tal
nii pikaks sõiduks nappis. Kogu oma raha oli ta kulutanud tema lähikonnas
olevatele arvukatele rüütlitele varustuse hankimiseks. Nende abil oli ta juba
suutnud ühendada mitmeid Poola alasid, mis olid varem eraldiseisvad vürstiriigid
olnud. Legendi kohaselt olevat ta oma finantsprobleemidele lahendust otsinud oma
võlurilt. Võlur lubas aidata, aga ainult sellisel tingimusel, et muudab rüütlid
tuvideks.Nood aga hakkavad päevad läbi kandma kivikesi Turule. Öösel
muutuvad kivikesed kuldrahadeks. Aga tuvid saavad tagasi rüütliteks alles siis,
kui vürst pöördub tagasi kuningakrooniga.
Henryk pidas oma rüütlitega nõu ja
otsustastingimused vastu võtta. Ning vahvad rüütlid muudeti
tuviparveks. Tuvidkandsid innukalt kive, nii et õhtuks oli seal juba päris kena
kuhjake, mis muutus öö jooksul kullaks. Ja vürst ladus kulla kottidesse ja
kirstudesse ning suundus oma õukonnaga Rooma. Tuvid jäid muidugi paigale ja
ootama, millal Henryk pöördub Roomast tagasi.
Teada on, et vürst Rooma ei
jõudnuki. Olevat reisinud Veneetsiani, kuhu jäi pikemaks ajaks pidama.
Räägitakse, et mõnedki tuviks moondunud rüütlid olevat lennanud Veneetsiasse
teda vaatama ja väidetavalt põlvnevat Veneetsia Püha Markuse väljaku tuvid just
nendest.
Henryku kaasaegsed ei armastanud teda. Aga mõnedki vürstid, kes
igatsesid Krakowi troonile, lasid lahti jutu, e tHenryk olevat Veneetsias
raisanud raha lõbustuste ja luksuse peale. Kuid teised allikad viitavad
arvukatele relvastatud kallaletungidele ja lahingutele, millekäigus võis Henryk
oma rahast ilma jääda. See oli rahutu ja ohtlik aeg. Saksa aladel valitses
Rudolf Habsburg, kes pani alguse Euroopa suurimale kuningate dünastiale. Šveitis
sõdis Wihelm Tell, moodustus Hansa Liit.
1289. aasta paiku olevat Henryk Wawelisse tagasi pöördunud, aga ilma kroonita.
Kuni surmani ei söandanud ta oma nägu näidata Krakowi turule, sestei suutnud
silma vaadata oma endistele lähikondlastele. Suri ta juba järgmisel aastal,
tõenäoliselt mürgitatuna. Tuvid aga ei saanudki oma inimlikkuväljanägemist
tagasi. Juba 700 aastat lendavad nad turul ringi ja vaatavad hoolikalt
möödakäijaid – otsivad oma vürsti, ootavad, et nõidus langeks.
Võimalik, et nende
ohver polnud asjatu, sest pea 30 aastat hiljem, 1320.aastal, sai järjekordne
Krakowi vürst Władysław
Łokietek paavst
Johannes XXII-lt krooni ja tõusis uueks Poola kuningaks. Tema poeg Casimir
Suur taastas kuningriigi
suuruse ja hiilguse. Krakow hakkas kiiresti arenemaja muutus peagi üheks Euroopa
olulisemaks linnaks. Muuhulgas ka tänu ülikoolile, mille Casimir asutas 1346.
aastal ja mida praegu nimetatakse Jagellooni ülikooliks. Just seal toimus tollase
Euroopa monarhide kokkutulek, kuhu kuningas Casimir kutsus ka Saksa keisri Karl
IV ja paljude teiste riikide valitsejad.
Kuid krakovlased pole unustanud õilsaid rüütleid ja hoolitsevad nende eest, kuni
püsib Turg ning oodates, mil nõidus langeb. Võib-olla just tuvides peitub selle
paiga nõiduslikkus?
WIELICZKA SOOLAKEVANDUSED. LEGEND PÜHA RAAMATU SÕRMUSEST.
Vaid pooletunnise autosõidu
kaugusel Krakowi kesklinnast asub paik, mida nimetatakse Wieliczkaks.
Tänapäeval on see sisuliselt Krakowi osa juba. Kuid kui 1239. aastal käis Poolas
kuninganna Kinga, oli teekond Waweli kindlusest Wieliczkani pikk ja vaevarikas.
Wieliczkas asuvad soolakaevandused (KopalniaSoli Wieliczka), mis on kantud ka
UNESCO pärandite nimekirja kui kõige vanemad tegutsevad kaevandused maailmas
(krt, ma kahtlen, et tegutseb, aganoh: las poolakas kelgib) -seal on soola
kaevandatud katkematult alates XIII sajandist kuni tänaseni. Krakowi ja Kingaga,
kaevandustega ja Wieliczkaga onseotud aga järgmine lugu.
Valitses Wawelis vürst Bolesław Wstydliwy (Häbelik) ja otsis ta omale naist
kaugelt väljastpoolt kodumaa piire. Nagu kuningate ja vürstidega
ikka juhtub, viis abieluni tegelikult poliitiline arvestus. Dünastia võimu oli ju
vaja tugevdada. Vürst Boleslaw, kest põlvnes Piastide liinist (ostatni
/viimane/przedstawiciel małopolskiej linii Piastów), otsustas võtta naiseks Ungari
kuninga tütre Kinga, kes omakorda põlvnes Árpádide dünastiast. Tema vanemad
olid Béla IV ja Maria Laskarina, Bütsantsi keisri tütar.
Kaunis Ungari kuningatütar
nõustus. Arukuselt olita oma ajast ees. Ja kaasavara, mille ta isalt
palus, oli ebatavaline. Ei tahtnud ta ei kulda ega hõbedat ega ka mitte
kalleid kangaid. Palus isalt seda, millele saaks rajada oma uue kodumaa
heaolu. Neil aegadel olid soolalademed umbes samas hinnas kui
tänapäeval naftaleiukohad. Seepärast andis Ungari kuningas oma tütrele
kaevanduse, ühe neist, mis andis rikkuse Ungarile.
Kuid kaevandus oli Poolast
kaugel ja vastne kuninganna teadis, et tal oleks raske seda kasutada. Seistes ja
vaadates kaevanduses töötavaid töölisi, soovis Kinga, et saaks kaevanduse võtta
oma uuele kodumaale kaasa. Seepärast võttis ta ühel hetkel sõrmest
kallihinnalise sõrmuse ja viskas selle kõige sügavamasse šahti, saates ise
mõttes palved Püha Franciscuse Assisist ja Püha Karli poole. Peatselt pärast seda
suundus Kinga poola ja ungari rüütlitest saatjaskonnaga Poolamaale.
Esimesed
kuud Waweli lossis veetis Kinga tutvudes oma uutealamatega. Mida rohkem ta
nendega aega veetis, seda sagedamini tuli talle meelde unistus aidata kaasa
nende elujärje parandamisele. Ühel päeval palus ta kuningas Bolesławi minna
valima kohta, kuhu võiks rajada soola-kaevandused. Hommikul lahkusid abikaasas
koos suure saatjaskonnaga lossist ja öömajale jäid nad väiksesse metsakülla,
millel nimeksWieliczka. Ja mingi veidra sisetunde ajel otsustas Kinga, et rohkem
otsida pole vaja. Just siit peabki otsima. Hommikul alustasid külaelanikud ja
vürstipaari teenrid tööd.
Poleteada, kas esimene soolatükk leiti samal päeval
või kulus selleks päevi. Küll onaga teada, et Kinga oli isiklikult kohal: ta
laskus isiklikult kaevandusse ja tõi sealt oma kätega välja soolakamakaid, et
neid uhkelt näidata õukondlastele. Ja äkki välgatas hallikasvalgete soolakamakate
vahel midagi kuldselt. Kinga kummardus ja võttis üles sõrmuse-selle sama, mille
ta oli oli visanud šahti Ungaris. Nüüd oli ta veendunud: see on hea koht
kaevanduste rajamiseks.
Kaevandused tõid Poolamaale palju tulu–aitasid elada inimestel paremini.Tänini
on need kaevandused tõeline aare. Neid külastavad miljonid turistid. Kinga aga
jätkas oma maa eesti hoolitsemist, muretses selle elanike pärast ja tegi veel
palju head. Näib, et just tema kaasavara oli see, mis aitas Krakow iuuesti üles
ehitada pärast tatarlaste rünnakuid. Tema raha aitas ka muretseda Krakowile
Magdeburgi linnaõigused 1257. aastal. Pärast mehe surma, astus Kinga
nunnaordusse ja asus elama tema jaoks ehitatud Klarissi (=Püha Klara) kloostrisse
kohas nimega Vana Päike Mõni aeg hiljem ta kanoniseeriti. Püha Kinga
on üks Poola kaitsepühakutest.
WAWELI KATERDRAAL. KIRIKUKELLA
SÜDAMEST.
Poola suurim ja ühtlasi
maailma üks suurimaid kirikukell ripub kuningliku katedraali tornis Wawelis.
Kaalub ta 11 tonni ja läbimõõtu on ligi2,5 meetrit. Aga kõrgus ligi 2 meetrit.
Selle tellis „Poola ja Issanda auks“ 1520. aastal kuningas Sigmund I Vana ja nii
ongi kirikukella nimi igavesti seotud kuninga nimega–nimelt tuntakse
seda Sigsimundi kellana. Kuningas Sigmundi valitsemisajal oli Poola arvestatav
sõjaline ja majanduslik jõud, oli seotud teiste Euroopa valitsejatega – Sigmundi
naine oli kuninganna Bona itaaliast Sforza suguvõsast. Sigmundi kella peetakse
üheks poola patriotismi sümboliks ja helistatakse sedavaid eranditult tähtsate
sündmuste puhul ja samuti suurematel kirikupühadel. Seega töötab kella „süda“
harva, kuid aja jooksul on ta kasvanud legendiks.
Juhtus kord nii, et astus kellatorni sisse kord neiu. Ta isa oli üks neist
kaheksast mehest, kes pidid kirikulellale hoogu andma. Kell helises parasjagu
valjult, teavitades rahvale mingist tähtsast sündmusest. Tütar tõi isale olulise
teate ja pidi nüüd ootama, kuni kellamehed lõpetavad oma raske töö. Neiu
oliarmunud, kuid kahjuks oli see õnnetu armastus ja tüdruk ei suutnud
mõelda millestki muust kui vaid oma armsamast. Neiu vajus sügavasse
mõttesse, unistades, et kallim paluks ta kätt. Ja kui nüüd isa küsis, miks tütar
kellatorni tuli (aga kell kumises veel), jutustas neiu isale pikemalt
mõtlemata oma armsamast,k es teda ei märka. Ja jättis rääkimata selle, mille
pärast ta tegelikult oli tulnud. Isa naeratas ja vastas: Kui su süda on õnnetu,
vaata kella südant. Ta lööb meile kõigile, meie auks ja meie hüvanguks. Su süda
peab olema niisama tugev – ehk siis täituvad su unistused.
Isa tahtis tütart vaid lohutuda ja toetada, kuid too võttis ta sõnu
väga südamesse. Niipea kui kell lõpetas kiikumise, naaldus tüdruk põsega vastu
kella„südant“, mis olid löökidest veel soojad, ja palus Jumalat, et kella
„süda“ annaks jõudu tema südamele ja et kallim tuleks ta juurde. Möödus palju
päevi, võib-olla isegi nädalaid või kuid. Mees, kelle oli tütarlap soli välja
valinud, märkas teda teiste neidude seas. Pole teada, kuidas see täpselt juhtus,
kuid nad abiellusid. Aga kuna neiu ei hoidnud oma lugu saladuses, hakkas
üha rohkem noori neide käima oma unistusi välja ütlemas toetudes samal ajal
vastu kirikukella sooja „südant“.
Tänapäeval saab iga katedraali uudistaja tõusta kellatorni. Ja kuigi see on
päris ränk ettevõtmine, teevad seda iga päeva paljud turistid.Ja päris paljud
neist just selleks, et puudutada kellatila. Tõsi, enamasti on ta külm ja
liikumatu, kuid räägitakse, et aitab armunud ja neid, kes armastust otsivad. Ka
on tekkinud komme, et seda peab puudutama vasaku käega–sellega, mis
südamele lähemal. Nii et kedagi ei üllata vaatpilt meestest ja naistest, kes
korraks otsekui tarduvad kella kõrval. Pea kõik puudutavad kellatila ja küllap
enamus neist sõnastavad ka oma unistused. Võimalik, et mõned neist täituvad.
Usk tugevatesse südametesse võib ju imesid teha.
JUUDI PULMAST
Kazimierz, mis oli
kunag iomaette linn, on praeguseks muutunud Krakowi osaks. Ta nimi on tuletatud
kuningas Kazimier III Suure nimest, kes rajas selle 1335. aastal kiirelt kasvava
Krakowi naabrusesse. Just tänu Krakowi lähedusele muutusKazimierz paigaks, kuhu
asusid elama ja rajasid oma ärid arvukad mujalt kuningriikidest
pagendatud juudid.Ajapikku hakati kirikute ja katedraalide naabrusesse ehitama
üha enam sünagooge. Juudi kogukond kasvas kiirest ja mõne aja pärast oli juba
praeguste Laia, Joosepi ja Jaakobi tänavate piirkonnas sama hästi kui omaette
juudilinn.
Tänapäeval ei pääse Kazimierzis mööda ajaloomälestistest, mis
tunnistavad poolakate ja juutide koostööd. Juudi kultuuri jälgede otsinguil
külastavad turistid sünagooge, eelkõige külastatakse Vana sünagoogi,
Iisaki jaTemplisünagoogi. Paljusid turiste paelub Remah Sünagoog koos naabruses
asuva kalmistuga. Just see koht on seotud legendiga juudi pulmast–legend,mis on
juba sajandeid judaistidele hoiatuseks.
Kord peeti Juudilinnas, üsna Remah sünagoogi vastas uhket pulma. Noorpaar oli
õnnelik kooselu alguse puhul, aga veelgi õnnelikumad olid vanemad. Sest selle
abieluga lõid liidu kaks kõige rikkamat juudi perekondaja kumbki lootis saabuvat
helget tulevikku. Pulm oli lõbus ja kärarikas. Pererahvas ja külalised olid
laulu ja kostitamisega sedavõrd hoos, et ei pööranud tähelepanu
hilisele tunnile. Pidu venis tublisti pikemaks, kui algselt oli kavandatud ja
lõbustused jätkusid, kuigi kätte jõudis laupäev–sabat, aeg, mis on püha igale
judaistile. Ei pööranud nad ka tähelepanu rabide meeldetuletustele ega
hoiatustele, kes jälgisid ärevusega peo kulgu ja püüdsid asjatult takistada
pühaduseteotust.
Aeg läks ja saabus juba laupäeva öö. Päike oli juba ammu
vajunud horisondi taha, aga pulmalised pidutsesid endiselt. Ootamatult tõusis
tugev tuul, vappusid maa ja majad. Moosekandid lõpetasid oma pillimängu,
tantsijad tardusid paigale, lauad piduroogadega paiskusid kummuli. Noorpaar,
nende vanemad ja külalised vaatasid õudusega ringi. Tormasid rabi juurde, kuid
oli juba hilja. Maavärin tabas kogu Juudilinna, kuid vaid ühes kohas lõhenes
maapind: pulmaliste jalge all. Nad kõik vajusid sügavikku, maa alla. Too jätkas
vappumist ja värisemist, kuni oli neelanud kõik pidutsejad, otsekui suurde
ühishauda. Mitte ainuski juut, kes seda katastroofi pealt nägi, ei julgenud
neile appi tõtata. Veel mitmeid päevi olid inimesed hirmul ja otsustasid
lõpuks piirata endise peoplatsi, kuid nüüdseks haua, madala müüriga, et mitte
keegi mitte kunagi ei söandaks miskit sarnast teha.
Tänaseks päevaks on paljugi muutunud. Müüriga ümbritsetud ala seisis
kaua tühjana hoiatuseks neile, kes kavatsevad rikkuda Seadust. Sellest ajast
saadikpole ükski juut Kazimierzis korraldanud pulmi reedesel päeval. Kuid
kestänapäeval sinna satub, näeb, et tõepoolest on sünagoogi vastas
madala raudpiirdega muruplats–karm meeldetuletus judaistidele.
SALVATOR. VAESEST VIIULDAJAST
JA JUMALA ARMUST
Sadakond aastat tagasi oli
Salvador Krakowi eeslinnaZwierzyniec’i osa. Praegu peetakse seda üheks Krakowi kauneimaks
piirkonnaks. Kui planeerid Krakowiga tutvumist, ei tohi jätta sedavõluvat kohta
vaatamata. Ja mitteainult Kościuszko hauakääpa (Костюшко курган) pärast, mis
asu bseal lähedal, vaid Püha Salvatori (Päästja) kiriku pärast, millel on vanust
pea 900 aastat.
Räägitakse, et selle olevat ehitanud poola aukandja PeeterVlast (Piotr Włast),
legendaarne 77 kiriku ehitaja. Piiskopoli sellele pimedaks jäänud aukandjale
ennustanud, et too saab jälle nägijaks, kui ehitab omal kulul 7 kirikut ja
3 kloostrit.Aukandja uhkus piitsutas teda takka ja selle tulemusel lasi ta
ehitada 70 kirikut ja 30 kloostrit, kuid nägemist tagasi ei saanudki. Alles
siis, kui mõistis oma pattu, lasi Peeter jälle ehitada 3 kloostrit ja 7 kirikut.
Üksneist oli Püha Päästja kirik, mis ehitati umbes 1148. a.paiku. Jääb vaid
lisada, et legendi kohaselt oleva kiriku rajaja tõepoolest nägemise tagasi
saanud.
Kirikus on üsna kummaliselt kujutatud ristilöödu: Jeesus on uhkelt riietatud
pikka rüüsse ja lukslike kingadega, aga tema jalge ees põlvitab viiuldaja. Üks
kallihinnalistest jalatsitest on libisemas Jeesuse jalast otse viiuldaja pihku.
Ilmselt on see maal üks esimesi Poolas valminud Jumaliku Halastuse
kujutisi Legend, mis sellest pajatab, on järgmine:
Visla äärde asunud slaavlased rajasid üsna pea võimsa riigi, mis kasvas välja
legendaarse Kraki valitsusest. Juba IX sajandil saabus nendele aladele kristlus,
pühakute Kirillose ja Methoiduse. Esimesena 966. a. ristiusu vastu võtnud poola
vürsti nimeks oli Mieszka (Мешко I). Mälestuseks ristimisest kingiti talle imeilus krutsifiks.
Aga kuna ta alles õppis tundma ristiusu õpetust, ei meeldinud talle, et ristil
rippuv Jeesus on praktiliselt alasti, otsekuimõni kerjus. Seepärast käskis ta
Päästja katta hinnaliste rõivastega, ega unustanud ka kulla jakalliskividega
kaunistatud kingi.
Peatselt hakkas selle Ristilöödu juures käima palverändureid,
kes uskusid tolle imettegevasse võimu. Kord tuli aga siia Jumalat paluma üks väga
vaene viiuldaja. Ta kasvatas üksinda poega, aga kuna last ei saanud jätta
järelvalveta, polnud viiuldajal võimalust endale elatist teenida. Nad olid väga
vaesed, kuid elasid õnnelikena, kuni ühel päeval jäi laps haigeks. Aga isal
polnud raha poja ravimiseks. Siis tuli ta risti alla, laskus põlvedele ja hakkas
südantliigutavalt mängima, jutustades sellisel moel Jeesusele oma murest.
Ja
juhtus ime: Jeesuse jalast libises kallihinnaline king ja potsatas vaese
viiuldaja ette. Viiuldaja tänas Issandat, võttis kinga ja läks turule, et
vahetada see raha vastu. Kuid niipea kui ta oli kaupmeestele näidanud oma kaupa,
kutsusid need kohale linnavahid, kes vahistasid viiuldaja varguse eest. Ei
kaupmehed ega linnavahid ei uskunud viiuldaja juttu, et Jeesus Kristus ise oli
talle selle kinga andnud, et too saaks päästa oma ainsa poja. Ei uskunud teda ka
linnaisad ja nii mõisteti viiuldaja surma. Vaseke ei suutnud kedagi veenda.
Hukkamine pidi toimuma hommikul. Nagu ikka, oli surmamõistetule lubatud viimane
soov ja see soov üllatas kõiki. Meeleheitel viiuldaja palus, et tal lubataks
veelkord mängida Jeesusele, kes ripub ristil.
Varahommikul, arvuka hulga
uudishimulike inimeste saatel, kummardas viiuldaja jälle ristilöödu ees ja
mängist pisarsilmil talle oma muusikat. Ja kõik,kes ümberringi seisid, kuulsid,
kui suur on isa meeleheide. Ja nüüd, kõigi silme ees, tegi Jeesus jälle nii, et
kallihinnaline jalats libises moosekandi sülle. Päästja kuulis taas ja taas
täitis ta soovi. Viiuldaja lasti loomulikult vabaks ja mõne aja pärast
jäädvustas kunstnik selle ime Jumala armust sellesse maali, mis
ripub kirikus.
Kahjuks ei jäänud imettegev krutsifiks Krakowisse. Rahututel aegadel viidi
see ühte Itaalia väikelinna. Kuid mälestus sellest sündmusest on säilinud loos,
mida juba ammustest aegadest pajatavad Krakowi elanikud. Ja muidugi on säilinudka
maal Jeesusest, kes annab vaesele viiuldajale oma kinga – seesama maal,mis asub
Püha Päästja kirikus.
Võib-olla on selle legendi sündmused kuidagi seotud
sellega, et just nimelt Krakowis, pisut enne II maailmasõda, sai õde Faustine
ilmutuse Jumaliku armu kohta ja just nimelt Krakowisse ehitati Jumalaarmu
pühakoda. Igal aastal külastavad seda sajad tuhanded inimesed kogu maailmast.
Tulevad ja toovad oma palavad soovid Jumalale, sest usuvad, et võivad loota
Päästja abile, kes ümbritseb kõik inimesed oma halastusega
WAWELI LOSS - WAWELI CHACKRAST, HINDUDE PÜHAST KIVIST
Chakra tähendab sanskriti
keeles ringi või ratast. India mütoloogia kohaselt ja india esoteerikute arvates
olevat jumal Šiva igiammu heitnud maale seitse kivi, mis koondasid kosmilist ja
maist energiat. Hinduistid usuvad, et chakrad võivad taastada eluenergia ja
kaitsevad kurja eest. Nad loovad ringi, mis kaitseb maailma. Üks chakra olevat
nende arvates heidetud Waweli künkale ja asub kuningalossi all. Ülejäänud
kukkusid Delhisse, Jeruusalemma, Mekkasse,Delfisse, Rooma ja Velehradi (Tšehhis
üks pühapaik). Sel ́moel on Krakow üks hinduistide seitsmest maailma
pühapaigast. Ja samamoodi, kui kristlased teevad palverännakuid Jeruusalemma,
moslemid Mekkasse, teevad ka hinduistid oma palverännakuid oma pühapaikadesse,
sealhulga Krakowisse.
Lugu sellest, mida Šiva püüdis chakrate abil maa peal kaitsta, läheks liiga
pikaks. Seepärast ei hakka me rääkima seda aastatuhandete tagust lugu.
Pöördume vaid I ja II maailmasõja vahelisse aega, kui Krakowit külastas grupp
hinduiste, kes palusid luba kastuda kuningalossi läänetiivas olevaid keldreid.
Nad kogunesid Püha Gereoni kabelisse (Mingi Kölnist pärit pühak) ja laskusid
pikka meditatsiooni. Räägitakse, et olevat seal tookord nähtud ka salapärast
valgust, mis lähtus krüptist. Ja sellest piisas, et XX sajandil sündis noorim
Krakowi legendidest lossialuse chakra energeetilisest mõjust. Otse loomulikult
pidavat need chakrad andma inimestele jaksu ja elujõudu.
Võib-olla kedagi on
aidanud ka, aga halba pole seal küll kellegagi juhtunud. See koht, mille all
pidavat asuma see chakra, on juba mõned aastad külastajatele suletud. Aga kuna
Krakowis on iga korralik legend vähemalt sada aastat vana,siis ehk mõne aja
pärast võib seal külastada mitte ainult draakonikoobast vaid käia ka osa saamast
charka energiaväljast.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar